dinsdag 9 oktober 2012

De Kabouter woont in het Bos


Kobus de Kabouter woont in het bos onder een boom. In het bos heeft hij heel wat vriendjes. Zoals het Hert, de Egel de Specht en de Uil.
Voor de les heb ik een doos gemaakt met daarin dennenappels, eikels, takken, een veer en tamme kastanjes uit het bos. Een zelfgemaakte kabouter staat er tussen. In een winkel vond ik de paddestoelen en het egeltje.
Als de les begint laat ik de kinderen eerst alles bekijken. Sommigen vragen direct wat alles is. Het valt me op dat de meeste kinderen nog niet thuis zijn met alles wat er in een bos te zien is. Ik kan dus veel vertellen en ze vinden het prachtig. Dat een eikeltje een hoedje heeft waarmee hij aan de boom hangt daar krijg ik héél verbaasde blikken van. Sommigen hebben ook nog nooit een dennenappel gezien. Ik vind het erg leuk om de kinderen iets van de natuur bij te brengen ook al is het maar op kleine schaal.
De les gaat over de kabouter die 's ochtend wakker wordt in zijn huisje, zich aankleed en gaat ontbijten met eikeltjes pap. Dan wil hij graag naar het bos om te gaan spelen maar wanneer hij uit zijn huisje komt staat daar het Hert. Ik laat het kaartje van het Hert zien en leg uit hoe we het Hert gaan doen. Eerst staan we rechtop met onze voeten naast elkaar, dan zetten we één voet naar voren en onze achterste voet draaien we opzij zodat we stevig staan. Dan buigt onze voorste knie iets naar voren en doen onze armen omhoog. Onze vingers steken gespreid in de lucht. Want een Hert heeft een gewei ( dit laat ik later op een plaatje zien) en dat zijn onze vingers. Alle kinderen doen elke stap prima mee en zijn zo trots dat ze mij vragen of ze het goed doen. Natuurlijk ben ik ook erg trots en steek mijn beide duimen in de lucht. SUPER!! Daarna doen we het nog een keer maar dan met het andere been naar voren.
De kabouter komt ook de Specht tegen en kijkt hoe die met zijn snavel een gat maakt in de boom. De specht moet daarom heel goed de boom vasthouden. Wij gaan ook de Specht nadoen. Eerst staan we rechtop met onze voeten naast elkaar dan zakken we op onze hurken en zetten onze handen naast onze voeten. Dan strekken we één been naar achteren en zetten onze tenen van die voet op de mat. Dit is best lastig want je andere voet staat nog steeds tussen je handen. De kinderen doen dit fantastisch maar wanneer ik vraag het ook met het andere been te doen zijn er kinderen bij die liever even gaan zitten. Prima hoor ik ben al heel erg trots op die ene keer.
We rusten even uit, wiebelen met onze benen en armen om daarna de Uil te doen. We beginnen weer met rechtop staan, zakken op onze hurken en dan zeg ik dat de Uil vleugels heeft die hij op zijn rug houdt. Dat doen we door onze vingers in elkaar te vouwen op onze rug. Zo zit de Uil te kijken, eerst naar links dan naar rechts om vervolgens zijn vleugels héél langzaam uit te slaan om naar een andere boom te vliegen. Dit laatste is het leukste van de Uil. Lachend vliegen de kinderen door het lokaal naar een andere boom waar we weer gaan zitten en rondkijken.
Met de Egel heeft de kabouter altijd veel plezier. De kabouter wil ook graag een Egel zijn. Wij gaan een Egel doen die zich zelf kan verstoppen door zich op te rollen. De kinderen zitten op hun knieën, leggen hun armen om hun knieën en hun neus tussen de knieën. Zo zijn we allemaal een bolletje en zie je niet dat je een Egeltje bent. Héél stil zitten we zo en dan doen we langzaam onze neus weer omhoog. Onze armen opzij en we gaan rechtop zitten en zijn we geen Egel meer.
Dan is het tijd om uit te rusten met een verhaaltje. Dat zal ik de volgende keer op mijn Blog zetten met foto's.
Een prachtige kleurplaat van een meisje waaraan ik vroeg of ze er een boom en een zon bij kon tekenen. Ja hoor, zei ze!!!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten