maandag 10 september 2012

In het bos leven ook erg kleine dieren


Afgelopen week heb ik een les gegeven over een bos. In het bos leven ook hele kleine dieren zoals een Vlinder, Kever, Sprinkhaan, Worm, Spin en een Bij.
 
We zijn begonnen met de Boom. Dit is een balans oefening die de kinderen leuk vinden om te doen. Ik vraag ze om goed te stampen met hun voeten op het matje. Dan met één been goed gaan staan en het andere been tegen je knie zetten. Langzaam je armen in de lucht als takken met blaadjes ( vingers ) Kinderen die dit vaker hebben gedaan lukt het om in balans te staan. De anderen hebben even een steuntje van de tafel nodig maar als ik dan voor ze ga staan en vraag of ze naar mij willen kijken en heel langzaam hun handje omhoog hou en dan loslaat, lukt het hen ook. Ook al is het maar even we worden daar heel enthousiast van. Ze glimmen!!!!!!
 
Dan vertel ik dat een Worm in de grond leeft en de grond los maakt door te rollen van zijn buik naar zijn rug en terug. De kinderen liggen op de buik met de armen langs hun oren omhoog en rollen dan naar de rug. Het is lastig om de armen daar te houden en de benen tegen elkaar maar het lukt!! Zo rollen ze een paar keer om en om. Ze krijgen er geen genoeg van. Tot ik zeg dat ze nu geen wormen meer zijn en vraag of ze gaan zitten.
 
Dan laat ik het kaartje zien van de Sprinkhaan. Ik vertel dat die heel stil kan zitten en hoog kan springen. Zo breng ik eerst rust en dan aktie.
Ik vraag ze eerst te gaan staan met de voeten iets uit elkaar en dan zakken we op onze hurken, de handen tegen elkaar voor de borst en de vingers tegen de kin. Zo blijven we even héél stil zitten............. en dan  1, 2, 3, SPRING!! De armen gaan in de lucht en we springen omhoog om vervolgens weer héél stil te gaan zitten. Dit doen we 3x achter elkaar en dan zijn we geen sprinkhanen meer.
 
De Kever leg ik uit als een Lieveheersbeestje. Die kennen de meeste kinderen wel. Deze houding is lastig dus bouw ik hem rustig op. Eerst zeg ik dat ze op hun buik moeten gaan liggen, dan de handjes onder de buik, hun voorhoofd op de grond en dan hun tenen duwen in het matje zodat de billen een stukje omhoog komen. Het verbaasd me elke keer weer dat het alle kinderen lukt. Zo knap want het betekent dat ze erg goed luisteren.
 
Tussen de oefeningen door komen de kinderen vaak met me knuffelen en zeggen dat ze me lief vinden. Ik ben ook zo blij met ze en vind ze ook erg lief.
Het geeft me zoveel energie, heerlijk!!!!
 
De anderen dieren ga ik aan het einde van deze week beschrijven, dus houdt mijn Blog in de gaten voor het vervolg.
 
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten